478.من دوستدار زبان فارسی هستم

یکی از موارد آزار دهنده و گاهی تعجب برانگیز برای من دیدن غلط های املایی افراد تحصیل کرده اس، خصوصا در مورد کلمات رایج و دم دستی! اصلا نمی تونم بفهمم کسی که حداقل دوازده سال توی مدرسه و با حجم بالایی از کتاب های درسی تحصیل کرده چرا باید غلط املایی داشته باشه؟! حالا کسایی که دانشگاه هم رفتن دیگه هیچی!  

 قدیم ها که وبلاگستان پر رونق بود بین وبلاگ نویس ها زیاد می دیدم که کلمات رو اشتباه بنویسن و از اون جایی که بنده خیلی  نسبت به زبان و ادبیات فارسی احساس مسئولیت می کنم، معمولا می رفتم شکل درست املای اون کلمه رو تو بخش نظرات براشون می نوشتم!

از وقتی هم که این شبکه های اجتماعی باب شده، اوضاع بسیار خراب شده. این حجم  بالای اشتباهات نگارشی واقعا کلافه ام می کنه.

یک بار توی یکی  از مهونی های دوستانه مون حرف همین مساله شد و من با جدیت تمام گفتم :«غلط املایی داشتن نشونه ی کم سوادیه و برای یه آدم درس خونده خیلی زشته که اشتباه بنویسه و اصلا یه جورایی بی کلاسیه!» حالا درسته که باعث شد کلی سر به سرم بذارن و به این حساسیتم بخندن، اما بعد از اون دیدم خیلی تو چت های گروه تلگراممون دقت می کنن درست بنویسن، اگر املای یه کلمه رو ندونن سؤال می کنن و یه موقع هم که کسی چیزی رو غلط بنویسه سریع بهش تذکر می دن و می گن بدو تا گُلی نیومده دعوات کنه درستش کن!!! جای امیدواری داره واقعا!


دیشب تلویزیون رو روشن کردم که خندوانه ببینم. فکر می کردم مرحله ی بعدی مسابقه ی خنداننده شو باشه و وقتی دیدم مسابقه ای در کار نیست یه کم حالم گرفته شد. اما وقتی مهمون برنامه اومد گل از گلم شکفت! چون ایشون کسی نبودن جز دبیر انجمن نگارش و درست نویسی و من با دقت تمام حرفاشون رو گوش کردم! 

جالب ترین بخش صحبت هاشون این بود که تعداد واژگان مورد استفاده ی مردم امروز خیلی کم شده. فردوسی تو شاهنامه که سعی کرده با کلمات فارسی باشه، از نُه هزار واژه استفاده کرده اما طبق تحقیقاتی که شده امروزه ما فقط از هفتصد واژه استفاده می کنیم، مجری های تلویزیون هم فقط از دویست و بیست واژه! در واقع ما خیلی کلمه بلدیم اما تو گفتگوهامون ازشون استفاده نمی کنیم! 

و مسأله ی دردناک دیگه این که با وجود تلاش ها و تذکرات بسیار انجمن ویرایش و درست نویسی به صدا و سیما و رسانه های دیگه، کسی بهشون توجه نمی کنه!


حالا قرار شده یه کمپینی به نام «من دوستدار زبان فارسی هستم» راه بیافته و یه لوگو هم براش طراحی بشه که مردم تو اینستاگرام به اشتراک بذارن. امیدوارم این جوری درست نوشتن مد بشه تا حداقل مردم  به خاطر مد بودنش بهش توجه کنن و یه مقدار از این حجم فاجعه بار غلط نویسی ها کم بشه ان شاالله تعالی!!!