477.پیر نشی جوون

فایده ی دعایی که قدیمیا واسه جوونا می کردن رو درست نمی فهمم: «پیر شی جوون!» اصلا خاصیت پیر شدن چیه؟! هزار جور درد و ناراحتی، آلزایمر، زمین گیری، محتاج دیگران شدن و گاهی هم منفور و فراموش شدن ... شایدم پیر شدنای قدیم فرق داشت با حالا، قطعا فرق داشت!

این مدل پیر شدن های امروزی رو نمی خوام. این که مثل مامان بزرگای مرحوم شازده و  مامان بزرگ پدری خودم سالای آخر عمرم زمین گیر بشم و واسه کوچکترین و شخصی ترین  کارهام محتاج دیگران. 

امروز رفته بودیم دیدن مامان بزرگ.چند روز پیش یه عمل جراحی داشت و حالا بی حال و پف کرده افتاده بود روی تخت. اون اوایل که زمین گیر شده بود هر وقت می رفتم دیدنش، می‌گفت دعا کنین خدا زودتر منو ببره. من هر بار می گفتم دور از جونتون، ولی ته دلم به زنی که یه زمانی مظهر اقتدار و استقلال بود و همه ازش حساب می بردن، حق می دادم نخواد تو وضعیتی باشه که حتی نتونه بره دستشویی و مجبور باشه با اون همه وسواس نجس پاکی که قبلش داشت تن بده به پوشک شدن...


آقا جون هم تو اتاق کناری خواب بود، خیلی لاغر و ضعیف شده و این چند بار آخری که رفتم خونه شون همیشه خواب بوده و منو ندیده، هرچند فرق زیادی هم به حالش نداره چون معمولا نمی شناسدم و من هر بار با شوخی و خنده براش توضیح می دم که دختر سومین پسرشم و نوه هفتمش! آقاجون هم می خنده و حرفامو تکرار می کنه و من نمی فهمم که بالاخره شناخته یا نه. 

هر وقت که بچه ها رو می برم پارک و یه پدربزرگ با حوصله می بینم که دست نوه شو گرفته و آورده پارک، یاد بچگی هام می کنم که آقاجون نُه تا نوه شو  راه می وانداخت و می برد پارک. کلی پیاده می رفتیم، تو راه برامون شعر می خوند و از تو جیب همیشه پر از خوراکیش بهمون آجیل و شکلات می داد. همه مونو سوار چرخ و فلک می کرد و واسه مون بستنی می خرید. چه حوصله ای...


واقعا خاصیت این دعا چی: «پیر شی جوون»؟؟؟

 



نظرات 4 + ارسال نظر
صبا جمعه 30 تیر 1396 ساعت 08:51 ب.ظ http://gharetanhaei.blog.ir

سلام.

منظور این دعا این هست که تمام لذات زندگی رو بچشی. وقتی کسی جوون مرگ میشه فرصت کافی برای بهره گیری کامل از زندگی رو نداره و گرنه کسی علیلی پیری رو دعا نمی کنه.
بشر امروز هم می تونه با ورزش کردن و رعایت یه سری چیزها کیفیت دوران پیریش رو بهتر کنه. هر چند بعضی از چیزها اجتناب ناپذیره و خب هستند کسانی که ذر جوونی هم درگیر بیماری و زمین گیری میشن.

می تونه این مفهومه داشته باشه. ولی به شرطی که فقط آدم یه کم پیر بشه!

هموطن شنبه 31 تیر 1396 ساعت 06:46 ق.ظ

سلام مادر شوهر منکه ۸۰سالشه میخنده و میگه این از بدجنسی قدیمیا بوده میدیدن خودشون اذیت میشن میگفتن تو هم پیر بشی بفهمی ما چی کشیدیم در واقع نفرین میکردن نه دعا!!!!!!!!

سلام
ممکنه!!!

سمانه شنبه 31 تیر 1396 ساعت 03:08 ب.ظ

فک کنم منظورشون اینه که جوون مرگ نشین و عمرتون طولانی باشه.

عمر طولانی با عزت و سلامتی خوبه.

دخترمعمولی پنج‌شنبه 5 مرداد 1396 ساعت 11:14 ب.ظ http://mamoolii.blogsky.com

من از یه پیر که اینو استفاده می کرد شنیدم که می گفت چون پیرها با تجربه ان. منظور اینه که دانا و با تجربه بشی. اگه دقت کرده باشین، قدیمی ها میگن طرف جوونه، جاهله! در واقع پیر تو این بافت، در مقابل جاهلیت جوونی قرار می گیره.


باتجربه و عاقل شدن خوبه اگه این همه مشکل و مریضی همراهش نباشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد